Saturday, June 26, 2010

bila hari sudah hangat lagi hangit

panas terik.terasa bahang duduk lama dalam rumah.
aku dan abang-abang tersadai di depan tv menonton melodi.


aku baring tengah-tengah diantara abang A dan abang B
dalam cuaca yang terik lagi bahang,
abang A sempat melepaskan gas beracun dari anusnya.
terbau tempoyak yang dilahapnya sebentar tadi.
(memberi bayangan juadah yang disediakan oleh ibu untuk mkn tgh hari)
sial punya abang.makian demi makian dilontar dan diludah padanya.
dia hanya mampu tersenyum kambing dan bermuka puas.

abang B tak puas hati.
lalu menonjolkan kemarahan,dendam disimpan.
setelah beberapa minit abang B melepaskan gas beracun yang sukar untuk sesiapa dengar.
tapi tuhan saja tahu betapa bisanya bau yang dikeluarkan.
aku selalu berada di tengah-tengah peperangan seperti ini.

abang B diam-diam memasukkan tangan kedalam boxer bahagian belakangnya.
perlakuannya seperti menangkap udara yang baru keluar terus kegenggamannya bak menyimpan makanan dalam bekas kedap udara.
abang B mengeluarkan genggamannya.
genggaman saktinya dibawa ke abang A.genggaman itu kemudian di buka secara perlahan-lahan tepat pada lubang hidung abang A.aku yang berada ditengah turut terkena tempias gas beracun itu.
terima kasih kepada kipas angin yang membantu dalam penyebaran gas itu tadi.

liku-liku hidup seperti ini mengajar aku untuk menjadi dewasa terus berhati kering menghadapi
apa saja cabaran yang mendatang.sayang abang.

No comments:

Post a Comment